October 17, 2018

Animerch Anime Anmeldelse: Tiger & Bunny.

©Sunrise.

Animerch anmelder nu anime og hjælper dig med at finder nye serier og vi starter med hvad alle regnede med ville være et trainwreck da den først blev annonceret og hurtig blev en klassiker, og det er ikke svært at se hvordan Tiger & Bunny fra 2011 kunne ligne en serie man bare ville se ud fra en morbid nysgerrighed, efter at havde læst anichart synopsis:

"Sternbild City is home to people called "Next," who use their special abilities to protect the people as superheroes. These heroes solve cases and save lives so they can wear sponsor logos or acquire "hero points." Their activities are documented on the popular program "Hero TV," which picks the "King of Heroes" in a yearly ranking. The veteran hero Wild Tiger has always preferred to work alone, but now he's been assigned the rookie Barnaby Brooks Jr., who has a different perspective on being a superhero." Kilder: Anichart.

En kombination af vestlig superhelte stil og anime, fra før "One Punch Man" gjorde det stort og "My Hero Academia" gjorde det mainstream, reality-tv længe efter konceptet var blevet kitsch, og product placement når det anses som noget af det værste sell-out der kan gøres kunstnerisk. (Med virkelige firmaer endda, så som Pepsi og Amazon.) Med alt det i mod sig, får Tiger & Bunny det ikke bare til at virke, men væver det organisk ind i plottet. Det er som at få en burger serveret i McD wrapping, og så finder man ud af, at den er lavet på en ordentlig burger restaurant.

©Sunrise

Det skyldes ikke mindst de to hovedpersoner, Kotetsu T. Kaburagi og Barnaby Brooks Jr. Seriens 'Tiger' og 'Bunny'. Den ene, Kotetsu, er en old-school superhelt i trediverne, enkemand og alenefar, hvis datter bor hos bedsteforældrene på grund af fars 'arbejde', og alene det skaber en helt anden dynamik end den man ser i mange andre serier. En voksen mand, som dog stadigvæk har et barns helte idealisme, selv-sikker og moden, men som også konfronteres med hans alder, specielt i kontrast med hans unge partner.
Barnaby er introvert, professionelt, hip og som ser ingen grund til at skjule hans identitet og dog stadigvæk er den af heltene som har flest hemmeligheder. Barnaby er isen til Kotetsus' ild og som is nær ild langsom smelter, går de to igennem tykt og tyndt sammen, med en dynamik som en Buddycop film der får tid til naturlig at udvikle sig over seriens 25 episoder.

©Sunrise

Sammen med dem kommer der en kavalkade af andre helte, tv-producere, familie medlemmer og skurke, nogle en twist på klassiske helte arketyper, andre seriens egen ting, som den russiske ninja helt, der bruger det meste af seriens start på at være en bi-figur som photobomber de andre heltes billeder så hans sponsor er tilfreds og alle bliver brugt effektiv til at skubbe historien frem, med den eneste mulige hage, at plottet skrues ned i fart, når bi-figurene får deres fokus episoder, som kan være hit or miss, alt efter hvad man syntes om dem men som aldrig er spildt da fokus episoder også inderholder brudstykker relevant til hovedplottet. Som en gruppe er heltene dog fantastiske, med en god dynamik der føles som kollegaer der har arbejdet sammen. længe før plottet starter med første episode.

©Sunrise

Et plot som dog til tider kan være forudsigeligt med nogle enkelte twist her og der, men fortalt med så oprigtigt stemme skuespil, karakter drevet humor, velplaceret patos og velskrevne karakterer, at man føler for, hepper for og smiler med heltene. Her er ingen dyb introspektion efter sidste episode eller store sving i valsen, men i stedet et solidt velfortalt håndværk som underholder og samtidig effektiv udforsker dens temaer. Om hvad det vil sige at være en helt, kommercialisering af den gode gerning (og sponsorer giver mening. Hvem betaler for skaderne når helte smadrer ting?), berømtheds kulturen og som noget der er sjældent udforsket i anime, det at være ved at passere ens bedste alder.

©Sunrise

Det hele er visualiseret med animationen af Sunrise, der ligesom plottet er et solidt håndværk, men ikke nødvendigvis ambitiøst eller unikt. Det gør dens arbejde med at bringe verdenen og dens karakterer til live og får det til at se godt ud, uden man bliver blæst over, med undtagelse af de computer animerede helte når de er i deres kostumer, som lidt kan mistænkes er gjort af nød, for at kunne konsistent animere sponsorlogoene på dragterne. Det hele bliver lidt stift og unaturlig, specielt når det sættes op imod Sunrises ellers flydende håndtegnede animation.

På lydsiden har vi Hiroaki Hirata som Kotetsu, nok bedre kendt som stemmen til Sanji fra One Piece og Masakazu Morita som Barnaby, hvis første store anime rolle var som Ichigo i Bleach, til at bringe liv til de to hovedpersoner og med de næsten 10 års aldersforskel mellem de to stemmeskuespiller i virkelighen, føles deres frem og tilbage naturlig og levende, og til at sætte stemningen, trækker baggrundsmusikken inspirationer fra klassiske vestlige superhelte tegnefilmserie, med en side-ret af jazz.

©Sunrise

Generelt så er hele serien ligesom My Hero Academia som kom efter den, en stor hyldest af vestlige superhelte fortællinger når det er bedst (med plads til at tag pis på den også, som når Kotetsu beklager sig over at hans merchandise ikke sælger nær så godt som de andres eller når de skal til at konkurrer i popularitet mod en ny mere edgy anti-helt) og som med vestlige superhelte film, så skal man bare læne sig tilbage og lade sig underholde af et solidt velfortalt og velskrevet håndværk og med 25 episoder er det til at overkomme, uden man føler at der lige manglede noget ved seriens slutning. Kan man lide serien efter man er gået i gang med den, så er man tilfreds og underholdt når det slutter og kommer nok til lidt at savne heltene. Det er godt nok 'kun' en burger, men det er en god en.

Anbefales hvis du kan lide: One Punch Man. My Hero Academia. Superhelte film. Buddycop film. Karakter drevet humor.

Studie: Sunrise (Code Geass, Love Live, Gundam)
Instruktør: Satou Keiichi (Black Butler live action filmen, Rage of Bahamut: Genesis)